Mezi nejčastější profese, u nichž hrozí syndrom vyhoření, patří učitelé. Právě oni totiž často přistupují ke své práci s velkým nadšením a zaujetím, nicméně pokud se nedočkají adekvátní odezvy a nepocítí úspěch, ztrácejí motivaci. Jejich nadšení slábne,
postupně se může dostavit únava, fyzické obtíže, či absolutní lhostejnost, které již jasně signalizují syndrom vyhoření. Jak může učitel rozpoznat prvotní příznaky a jak svému vyhoření předejít, se dozvíte v naší publikaci. Svůj pohled na problematiku vyhoření u
učitele Vám nabídne učitel a didaktik, psycholog a kouč.
Obsah:
1. Hořet! Ne vyhořet. MGR. ROBERT ČAPEK, PH.D.
Syndrom vyhoření je pojem, který je v poslední době čím dál častěji skloňován. Velmi často je zmiňován v souvislosti s profesí učitele,
protože právě při učitelství nastává situace, kdy má práce nepříznivý dopad na psychické nebo fyzické zdraví. Následující stať přináší pohled na tento problém z několika úhlů: seznamuje s teoriemi o syndromu vyhoření, přináší výsledky výzkumů vedených na toto
téma a seznamuje s jejich metodologií. V neposlední řadě se zabývá i tím, jak tomuto jevu předcházet ze strany samotného učitele či jakou roli v prevenci hraje osoba ředitele.
2. Syndrom vyhoření z pohledu kouče, MGR. JIŘÍ ŠMEJKAL
Cílem kouče je provázet
druhého člověka a pomocí otázek jej podporovat v přemýšlení a uvědomění si skutečností, v hledání nápadů a potřebných řešení. Cílem následující stati je lépe porozumět tématu vyhoření u učitelů. Čtenář se dozví, jak samotnému vyhoření předcházet, a pokud
již tato situace nastane, jak se s ní vyrovnat. Jak pomocí jednoduchého testu zjistit svou náchylnost ke stresu a vyhoření. V neposlední řadě článek přináší praktické rady, jak pracovat se sebou samým a jak nabýt zpět duševní rovnováhu, stejně jako náměty na účinná
fyzická a psychická cvičení pro prevenci stresu a vyhoření.
3. Specifika syndromu vyhoření u učitelů, PHDR. IRENA PŘÍKAZSKÁ
Následující text prezentuje problematiku syndromu vyhoření nazíranou z pohledu psychologa. V centru zájmu jsou především okolnosti
vzniku syndromu vyhoření, tzv. vnější i vnitřní rizikové faktory. Autorka se věnuje rovněž tématu stresorů v učitelství, jejichž nárůst v poslední době má velký podíl na poměrně častém výskytu syndromu vyhoření u lidí vykonávajících učitelskou profesi. Pozornost
věnuje i dalším specifikům učitelského povolání, které se na vzniku syndromu podílejí. V neposlední řadě pak přináší doporučení, jak vyhoření předcházet.