Pravda! Spravedlnost! Svoboda! A vejce natvrdo! Pětadvacátý květen začal pro kapitána Samuela Elánia stejně jako každý jiný den. V jedné ze svých domácích pastí našel lapeného zabijáka z Cechu vrahů, oblékl si čistou uniformu a zamířil do kanceláře plné
zaneprázdněných policistů, urputných stěžovatelů i úmorného papírování. Jenže zaběhlý život po boku těhotné manželky se chýlí ke konci – stačí k tomu honička po střechách se šíleným vrahem Karcerem a jediný záblesk magie. Přičinlivý Elánius se propadne o třicet
let zpět, do dob tajné policie, temných cel a pečlivě utěsněných stěn, ale i revolučních myšlenek a naděje. Tady musí Karcera vystopovat a dotáhnout do své doby. Má to ale háček: běh událostí se změnil. Aby se měl Elánius kam vrátit, musí vzít pod křídlo vyjukané
mladé ucho jménem Sam a vychovat z něj správného policajta. A samozřejmě to takto dvojmo celé přežít… Devětadvacátý díl ze série Úžasná Zeměplocha patří k Pratchettovým vrcholným dílům a podle mnoha čtenářů i recenzentů platí za jeho nejlepší román vůbec.
Získal cenu Prometheus 2023 a na žebříčku žánrové literatury 21. století, který sestavil magazín Locus, figuruje jako 12. titul v pořadí. „Z Noční hlídky se vyklubal nečekaně dojemný román o sebeobětování a zodpovědnosti, jehož poslední scény člověka doženou k slzám.
Pratchetta mohou mnozí považovat za humoristu, ale ve skutečnosti je v jeho knihách mnohem, mnohem víc." – The Washington Post „V tomto románu se z talentovaného autora stal spisovatel, který využívá svůj potenciál naplno.“ – The Guardian „[Kniha] překračuje klasické
žánrové mantinely díky břitkosti, jemnému humoru a postavám, které odmítají stereotypní škatulky.“ – The New York Times „Dobrodružství překypující vtipem a moudrostí. Vynikající příběh a zároveň pocta všem pochůzkářům, kteří svou mnohdy šílenou práci
zvládají s tichou odvahou a odhodlaností.“ – Kirkus Reviews „Návrat do Ankh-Morporku starých časů, kdy městu vládli šílenci a časy byly vážně temné, dává Pratchettovi možnost nastavit jeho hrdinům zrcadlo. Nechá čtenáře podívat se ještě před samotný začátek (…)
a znovu poznávat postavy, o kterých jsme si mysleli, že je známe naprosto dokonale, a to v jiném světle.“ – Richard Klíčník, Interkom