Knihy podle žánrů
- Beletrie pro dospělé
- Literatura pro děti
- Kuchařky
-
Populárně naučná
- Encyklopedie, obrazové publikace, slovníky
- Historie, military
- Medicína, zdraví
- Psychologie, rozvoj osobností
- Kultura, umění
- Esoterika, duchovno, filosofie, náboženství
- Věda a technika
- Politika, hospodářství
- Životní prostředí, příroda
- Právo, sociologie
- Náboženství, filozofie
- Astrologie, horoskopy
- Etika a etiketa
- Děti, rodina, partnerské vztahy
- Nezařazená
- Hobby
- Cizojazyčná beletrie
- Cestování
- Učebnice, vzdělání
Kronikář nových časů - Malíř a kreslíř Hugo Boettinger (1880-1934)
Jonáková Ivana
Hugo Boettinger byl vyhledávaným portrétistou vyšších vrstev, tvůrcem křehkých dívčích aktů a zároveň autorem humoristických kre...
Při nákupu zboží v minimalní hodnotě 2.500 Kč je DOPRAVA ZDARMA
Autor | Jonáková Ivana |
---|---|
Nakladatelství | Books & Pipes, z.ú. |
Rok vydání | 2016 |
Počet stran | 164 |
Vydání | 1 |
Vazba | Knihy - paperback |
Rozměr | 258x197x17 mm |
EAN | 9788074851070 |
Kód | EMG9788074851070 |
Hugo Boettinger byl vyhledávaným portrétistou vyšších vrstev, tvůrcem křehkých dívčích aktů a zároveň autorem humoristických kreseb a karikatur známým širokému publiku jako Dr. Desiderius. Boettingerovy především portrétní kresby byly výjimečně populární a během jeho života byly mnohokrát vystavovány a publikovány. Ve dvacátých letech se s humoristickými kresbami Huga Boettingera podepisovanými pseudonymem Dr. Desiderius často setkávali čtenáři Lidových novin, Prager Presse, Světozoru a řady dalších periodik. Kresby byly také vydány v několika albech. Jeho výstavy v Praze i v menších městech budily pravidelně velký zájem publika i tisku a jeho veselá dílka se na výstavách také velmi rychle prodávala. Roku 1923 při příležitosti Boettingerovy výstavy v Topičově salonu v Praze, na niž se doslova stály fronty, konstatoval kritik Václav Nebeský, že „není snad této chvíle druhého českého malíře, který těšil by se větší oblibě v kruzích nejširších, nad karikaturistu Hugo Boettingera“. Žádný z teoretiků umění, kteří se osobou Huga Boettingera zabývali, se nemohl nepodivit nad tím, jak se může v jedné osobě skrývat pohotový kreslíř, který bystře glosuje a ironizuje veškeré dění kolem sebe, a zároveň malíř poněkud zpátečnických idylických krajin zaplněných snícími dívkami. Boettinger měl totiž v té době již za sebou také dvacet let malířské kariéry. Patřil k secesní generaci a v prvním desetiletí 20. století se jevil jako slibný talent, aktivně se účastnil výstav doma i v zahraničí a kritikou byl dobře hodnocen. Proměny, kterými prošlo umění v následujících letech, Boettinger sledoval skepticky a s nepochopením. Většinou se moderní umělecké směry stávaly jen předmětem vtipu některé z jeho veselých kreseb. Po roce 1918 se jeho původně soukromá záliba v komických portrétech známých, pozorovací talent a vrozené vtipálkovství spojily v novinových a časopiseckých kresbách, v nichž našel nové pole působnosti. Jimi se proslavil jako humoristický kreslíř Dr. Desiderius. Pro české výtvarné umění má význam jako jeden z prvních profesionálních novinových kreslířů, který dokázal velmi živě zachytit portréty osobností utvářejících politické a kulturní dějiny Československa od jeho založení a zároveň prostřednictvím kreslených vtipů komentovat aktuální společenské dění. Pokud se mu v malbě nedařilo držet krok s dobou, v novinových a časopiseckých kresbách zachycoval naopak moderní život se všemi jeho aspekty s charakteristickou lehkostí a hravostí i, jak sám přiznával, s posedlostí. Tato lehkost, s níž tvořil, má na svědomí obrovské množství prací – jak maleb a kresebných studií, které se počítají na stovky, tak humoristických a portrétních kreseb a náčrtků, jichž existuje několik tisíc. Velká část jeho děl přitom vždy byla a je v soukromých sbírkách. Tato výstava tak není a ani nemůže být vyčerpávajícím přehledem tvorby Huga Boettingera. Je spíše výběrem upozorňujícím na zajímavé rysy Boettingerovy osobnosti a jeho rozsáhlého a rozmanitého díla. Exponáty pochází z českých veřejných i soukromých sbírek a především z Boettingerovy kresebné pozůstalosti, kterou získala roku 1957 Západočeská galerie v Plzni. Velkého obdivovatele svých děl i dlouholetého přítele nalezl Boettinger v osobě ředitele Západočeského uměleckoprůmyslového muzea Jindřicha Čadíka, který mu, coby plzeňskému rodákovi a synovi známého plzeňského fotografa Josefa Böttingera, uspořádal v Plzni dvě velké výstavy v letech 1925–1926 a později napsal jedinou jeho dosavadní monografii. V českém dějepise umění stál Boettinger vzhledem ke konzervativní povaze svého díla vždy poněkud v pozadí. Jeho jméno se dosud objevovalo jen příležitostně v textech a na výstavách věnovaných umění přelomu 19. a 20. století, akademické malbě, karikatuře a díky množství kreseb z hudebního prostředí i dějinám hudby.
© AMIPA s.r.o. [https://www.prodej-knih.cz/]